پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید
پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) -  تسویری 1958

پرسمان ذهن و خیال (صدر- فواد) - تسویری 1958

این وبلاگ درباره مسائل انسانی باتکیه برعرفان و آیین قرآن گفتگو می نماید

تفاوت ها در انسان - تسویری1958

همه میدانند در انسان ادراکات حواس پنجگانه مشترک هستند دیدن ها با چشم - خواندن با چشم  -شنیدن با گوش -دیدن با گوش -همراهی صداها  با تصاویر- چشایی - بویایی - پوست که ( منشا درک سرما -گرما   نرمی  -زبری   صافی - تیزی  لمس  آرام   یا پرفشار-درک ضربه  -حس نسیم و حس باد و     ......)

ولی عواطف و احساسات مختلف اند مثل احساس و ادراک درد - احساس ترس - احساس شادی - احساس ایمنی - احساس کنجکاوی - احساس غم  - .........

شناخت بیرونی پدیده ها بر اساس حس ها می باشند شناخت درونی و قلبی پدیده ها  بر اساس احساسات می باشند.

حواس محدودند ولی احساسات نامحدودند.بعضی انسان ها احساسات محدود دارند ولی اغلب مردم حساسات نامحدود دارند شعرا و ادیبان بسیار احساسات ویژه دارند.

یک سری از احساسات ما بر اساس نیاز های مادی تن ماست . مثل احساس گرسنگی و احساس تشنگی  و احساس خستگی و احساس تنهایی و احساس غربت     و احساس نداشتن پدر یا مادر - احساس یتیمی -احساس جدایی -احساس ناچاری یا بیچارگی -احساس فقر - احساس بی خانمانی -احساس بی لباسی - احساس عریانی -احساس مریضی  - احساس سلامتی

احساساتی که ویژه انسان ها است.

احساس زورگویی دیگران - احساس محبت دیگران -احساس همدردی دیگران - احساس بی نیازی - احساس استغناء -احساس احترام -احساس آزادی -احساس تواضع

احساس تکبر- احساس سخاوت - احساس خساست -احساس ترحم - احساس فریب - احساس غلو - احساس حقارت - احساس تشخص - احساس زرنگی - احساس شیطنت -احساس دفاعی - احساس رهبری -احساس هنری - احساس ملی - چو ایران نباشد تن من نباد -احساس انسانی - احساس هویت ذهنی احساس من بودن


احساس علم - احساس حلم -احساس ابتکار  - احساس هدایت - احساس مسئولیت - احساس غلبه و پیروزی - احساس مغلوبی و شکست




علامت هایی از مکتب زور-تسویری1337

اولین چیزی که قلب انسان و مغز انسان و حواس انسان در برخورد با پدیده ها درک می کند نظم و حساب عالم است  آمدن روز و شب در پی هم  - غرش رعد وبرق و نزول باران -  سردی زمستان و داغی تابستان و خنکی بهار و خشکی پاییز - از کودکی داشتیم نزدیکی به زیبایی ها و توجه  به خوبی ها - دوری از زشتی ها و بدی ها - جذب نیکی ها وشیرینی ها دفع تلخی ها و تندی ها -جذب دوستی ها و دوست ها و دوری از غریبه ها و جهل ها - 

انسان توجه دارد که خوشی ها همراه ناخوشی ها - آسانی ها همراه سختی ها ست - برای رسیدن به هر چیزی باید تلاش کنیم و بهای آن را بپردازیم -گاهی توفیق هست گاهی به مشگل برمی خوریم - بچه ها می بینند معمولا بزرگتر ها در رسیدن به هدفها موفق تر هستند - برای همین آرزو میکنند زود بزرگ شوند و هرچه دوست دارند بدست آورند . گاهی فکر می کنند زیبا نیستند و با توانایی و ثروت می توانند تفاوت ها را از میان بردارند .

در صورتی که اولین درس زندگی این است که تفاوت ها را بپذیریم وبه چیز هایی که داریم شاکر باشیم و چیزهایی که نداریم قانع باشیم .

اگر کسی سختی های رسیدن به هدف ها را نپذیرد و بخواهد با بدست آوردن قدرت و ثروت  به مقصد برسد او اشتباه کرده است و با مکتب زور و تحمیل   از فطرت خویش جدا می شود.خارج می شود.

انسان آزاد آفریده شده است  آزادی در خون او است.میل به استقلال در فطرت اوست .

جوانی می گفت سعی می کنم پولدار شوم بعد با هرکس دلم خواست ازدواج می کنم . دیگر نیاز ندارم تحصیلات داشته باشم یا شرط و شروطی را بپذیرم .

تازه می توانم مدرک تحصیلی بخرم  هرکس ببیند من ثروتمند هستم تسلیم من خواهد بود. من هم او را خوشبخت می کنم .

بعضی پسرها کلاس کاراته می روند یا زیبایی اندام کار می کنند تا با اعتماد به توانایی جسمی خویش  مقبول دیگران شوند . دختر ها هم عمل زیبایی میکنندو دیگران را مجذوب خویش خواهند .

ولی زندگی نظم و قاعده خویش را دارد چون سلامتی همراه بیماری و تلخی همراه شیرینی هاست انسان بالا و پایین دارد اقبال و ادبار دارد همیشه یکجور نیست . 

بنابراین نمی شود پیش بینی همه چیز را کرد باید توانایی برخورد با حوادث غیرقابل قبول را داشت .گاهی پذیرش شکست بهترین گزینه است تسلیم واقعیت ها شدن خیلی مهم است شناخت واقعیت ها ما را صبور و محکم می خواهد.

و العصر ان الانسان لفی خسر الالذین آمنوا و عمل الصالحات و تواصوا به الحق و تواصوا بالصبر

قرآن مجید قانون ها و نظم های هستی را حق می نامدو می خواهد همه تسلیم آن باشند.

شما باید از دست زدن به سیم لخت برق خودداری کنید چون او شمارا خواهد کشت . انسان باید بداند آتش و برق را باید شناخت و تحت کنترل استفاده نمود.

تمام نوشیدنی ها و خوردنی ها را باید شناخت و از نزدیکی به سموم دوری کرد کسی اگر سیانور بخورد حتما خواهد مرد .

انسان در بلندی باید دقت کند پرت نشود زیرا ارتفاع و سقوط از آن دشمن ماست .

پرهیز از ویروس ها و میکروب ها و زدن ماسک در صورت لزوم خردمندانه است وخلاف آن ریسک است.

رقابت ناهنجار و دعوا و مرافعه و سلطه جویی خطرناک است.پرهیز از حسد حرص و طمع ضروری است .

ما نباید اخلاقیات را داوطلبانه دلبخواهی و تزیین شخصیت خویش تلقی کنیم باید ضرورت رعایت ادب - رفتارمناسب با دیگران را ضرروری زندگی بدانیم.

در بسیاری از حوادث ترس خوب است و تهور بد است بایداز آب جوش ترسید باید  از مار ترسید از فریبکار ترسید از دروغ گو ترسید از سلطه جو ترسید.

شجاعت زمانی است که انسان انگیزه و خواست غلبه بردیگران نداشته باشد  ولی می خواهد بر مشکلاتش غلبه کند .در نبرد فکرش سلطه نیست  دفاع است .

ربا خواری ممنوع  از فقر دیگران سوءاستفاده ممنوع است افرادی  را که مجبورند در هر شرایطی کار کنند استخدام کردن ممنوع است ظلم ممنوع است ستم ممنوع است 

در روابط اقتصادی گرانفروشی کم فروشی ممنوع است انصاف باید داشت . تقلب ممنوع است. اغفال زنان و کودکان ممنوع است وعده دادن به دروغ ممنوع است تحقیر دیگران ممنوع است .

زور ممنوع است شما هر کاری در جامعه انجام می دهید باید گفتگوی با شرایط برابر و توافق و نفع طرفین  صورت گیرد .

هر کسی بخواهد با کلک وعده های دروغ و خرافات  بخواهد مردم را فریب دهد با فطرت آنها روبرور خواهد شد و سعادت او توافق ها بر فطرت و وجدان انسان است نه با سلطه و زور و فریب و دروغ


هر آشفتگی بالاخره رو به آرامی خواهد بود و حساب ها دوباره  شروع می شوند. اثر وضعی اعمال و رفتار ما قطعی است.

سرنوشت انسان ها را در تاریخ ظهورحق و افول باطل است . گویند جا ء الحق و ذهق الباطل ان الباطل کان ذهوقا

 (آب به سوی گودال خواهد رفت ) ( گذشته چراغ راه آینده است )





سید مرتضی جزایری

در نوار شماره دوازده سلسله سخنرانی های سید مرتضی جزایری

باعنوان  - دین به مثابه فرهنگ

https://youtu.be/DzHmUI3_82c

در آپارات مشاهده کنید

https://www.aparat.com/v/YXZfU

https://www.aparat.com/v/PekCl

https://www.aparat.com/v/vZy2i

درباره مکتب سلطه - تسویری1958

در باره یک انسان ( فرد ) وقتی فکر کنیم می بینیم او یک رابطه دارد با طبیعت ( بیرون ) ( مکان زندگی اش ) و اشیاء محیطی اش-  دوم رابطه دارد با خود ( درون ) طبیعی   و ذهنی اش و خواسته هایش  -  سوم رابطه دارد   با نیاز هایش  -   چهارم رابطه دارد با زمان ( اکنون - گذشته و آینده ) 

در باره رابطه با دیگران  - اول انسان رابطه دارد با پدر و مادرش - پدید آورندگان  خویش  - حمایت کنندگان خویش  - اولین  آموزگاران خویش - الگو های خویش-

انسان توجه دارد به فامیل های  خویش  - مثل برادر و خواهر -خاله و دایی - عمو و عمه - هم سن های خویش -همسایه های خویش -

انسان توجه دارد به وضعیت اقتصادی خویش  

انسان توجه دارد به وضعیت   اجتماعی خویش

میدانیم اولین اجتماع که تشکیل می شود خانواده است و مبنای آن تفاوت جنسیت مردانه و زنانه آنها است.

وقتی کودک به دنیا آید اجتماع چهره جدیدی به خود گرفته و موجب تقسیم کارها و مسئولیت ها می شود.

اگر دقت کنیم خواهیم دید نوع برخورد ما با خویش و دیگران  - معمولا -  تحت تاثیر محیط  و خانواده و تجارب و آموزش های آنان است .

اگر در اجتما ع روابط عاطفی بالا باشد فرق دارد با جامعه ای که صرفا در پاسخ به نیازها تشکیل شده است .

اولین شرایط جدید برای پسران خدمت وظیفه عمومی است . او از محیط و خانواده خویش منفک می شود .و خویش را و استقلال خویش را محک می زند .

فرصت تنهایی بدست می آورد و به همه چیز فکر می کند . پروسه بزرگ شدن را از گذشته تا آینده دنبال می کند.

بعضی ها فکر می کنند برای برنامه های زندگی خویش باید آموزش های کافی داشته باشند ولی عده ای نیز فکر می کنند باید ثروتمند شوند قدرتمند شوند.

آیا برای زندگی سالم و موفق درک دیگران - زیبایی - خیر و علم و محبت کافی است ؟